Máte za sebou mnoho let praxe v základním školství a chcete učit na pedagogické fakultě jako didaktik? Tak se připravte na minimální podprůměrný plat.

Kategorie: Blog Zveřejněno: čtvrtek 25. červen 2020 Napsal Kamil Kopecký

V posledních letech se ve veřejném prostoru často diskutuje o kvalitě učitelské přípravy a i já sám nesmyslný systém fungování pedagogických fakult postavený na počtu studentů posledních 10 let soustavně kritizuji. V posledních letech dokonce představitelé MŠMT hojně používají rétoriku, že je do pedagogických fakult masově investováno. Ne, skutečně tomu tak není… v následujícím textu si vysvětlíme, proč…

1. Jednorázová roční finanční pomoc NENÍ masová investice do fakult.

V posledních pěti letech pedagogické fakulty skutečně od MŠMT dostaly roční finanční podporu (po 15 letech finanční stagnace), což je jistě v době ekonomického růstu a prosperity skvělé. V praxi to však znamenalo, že za tyto peníze museli zaměstnanci navíc, nad rámec běžné pracovní činnosti realizovat nejrůznější výběrové přednášky a semináře, tvořit a inovovat vzdělávací obsahy, vytvářet metodiky, studijní materiály apod. Tj. kromě běžně činnosti jste pracovali daleko více... Ona masová investice pak znamenala, že jste na konci roku dostali odměny (třeba poslední 3 měsíce v roce). Zátěž vám však zůstala stejná či vyšší (pokud jste se aktivně zapojili do inovací). A samozřejmě nebylo vůbec jisté a garantované, že v dalším roce dostane fakulta opět to samé.

Tyto “masové” investice byly tak malé, že neumožnily nabrat nové zaměstnance (didaktiky, experty z praxe), snížit výukovou zátěž ostatních či snížit počet přijatých. Ale samozřejmě z pohledu velký čísel vztáhnutých na všechny fakulty v zemi jde o milionové částky, které se dobře komentují především před laickým publikem.

Když to shrnu - ano, MŠMT to fakult investovalo a fakulty jsou za to rády a jsou za to vděčné. Ale investice nebyly systémové, neovlivnily principy financování fakult, byly krátkodobé a neumožnily zásadní personální změny. A zátěž zůstala...

2. Evropské projekty NEJSOU masové investice do fakult.

Sice to opakuji pořád donekonečna, ale musím to uvést i zde - evropské projekty NEJSOU žádné masové investice do fakult. Evropské projekty jsou práce navíc! A nejsou do nich zapojeni všichni zaměstnanci, ale pouze jejich část. Musí se soutěžit, tj. nedostane je každý, kdo o projekt požádá. Nejde o žádnou systémovou podporu učitelů, ani náhodou. Jde o dílčí inovace obsahu, ale na systém financování to má nulový vliv.

3. Had požírající sám sebe (uroboros) 

Základní fungování pedagogických fakult si můžeme představit jako vyvážený systém na sobě závisejících částí - aby fakulta finančně přežila, potřebuje nabrat hodně studentů, hodně studentů znamená vysokou úvazkovou zátěž, vysoké úvazky znamenají potřebu mít dostatek učitelů, pokud mají učitelé na fakultě vydržet, potřebujete je zaplatit. Hodně studentů = hodně kvalifikačních prací, hodně výstupů, hodně práce.  

Pokud pedagoga v rámci optimalizace propustíte, ostatním pedagogům vzrostou úvazky (podělí si úvazky propuštěného), zvýší se jejich zátěž, klesne kvalita. A tak pořád dokola. Je to vlastně takový had požírající sám sebe (uroboros), nekonečná smyčka, ze které není úniku...

4. Pedagogické fakulty potřebují experty z praxe. Kde je ale vzít?

Ve veřejné diskusi se neustále setkáváme s kritikou pedagogických fakult, na kterých chybí dostatek kvalitních expertů z praxe - oborových didaktiků. Problém je, že takový učitel - praktik - má pouze titul Mgr., je tedy zařazen na pozici asistenta (po lektorovi nejnižší akademická pozice). A náleží mu plat cca 28000,- Kč hrubého. Je to naprosto nespravedlivý přístup, protože učitel praktik -  přestože není odborníkem v oblasti vědecko-výzkumné  a nemá titul Ph.D., má za sebou velké množství zkušeností z praxe a v oblasti školství není nováčkem (což asistent je)! Bohužel drtivá většina platových tabulek vysokých škol s tímto vůbec nepočítá a jednotlivé platové třídy a tarify vycházejí z akademického titulu. Aby si tedy tento učitel polepšil, musí vystudovat minimálně doktorský studijní program - a začít studovat v 45, 50 letech není vůbec žádná legrace!

A teď mi řekněte - fakt byste jako experti z praxe šli ve svých 40 letech pracovat na pedagogickou fakultu za 28000,- Kč s nutností další 4 roky studovat, abyste se někam posunuli a měli jistý alespoň minimální plat?

Tento text - stejně jako další části tohoto blogu - jsou vyjádřením osobního názoru tvůrce, nejsou oficiálním stanoviskem fakult ani univerzit. :-) 

Zobrazení: 6826