Novinky
Výsledky našeho nového výzkumu České školy a umělá inteligence už jsou venku
![](/images/mini_cesleskolyai.jpg)
Včera jsem s kolegy z Microsoftu zveřejnil výsledky našeho výzkumu, který mapoval, jak jsou čeští učitelé připraveni na využívání umělé inteligence. Data jsou velmi zajímavá - přibližně třetina českých učitelů si v posledním roce generativní umělou inteligenci vyzkoušela (především pak ChatGPT) a většina si uvědomuje, že AI má ve výuce své místo, je třeba ale vybavit učitele novými znalostmi a dovednostmi. Více zde.
Interview o kyberšikaně pro Deník N
![](/images/mini_deniknkybersikana.jpg)
S Ludmilou Blažkou jsme si povídali o kyberšikaně, útocích na děti i dospělé, hranicích kyberšikany a důvodech, proč děti nebezpečné incidenty nehlásí. Více v rozsáhlém rozhovoru pro Deník N.
Nový miniweb o umělé inteligenci
![](/images/mini_aiweb.jpg)
Především pro začátečníky jsem připravil jednoduché webovky zaměřené na umělou inteligenci a její možnosti, kterou budu postupně upgradovat a vylepšovat. Najdete je na adrese: http://ai.e-bezpeci.cz/
Studenti a učitelé PdF UP navštívili Brusel, přijala je místopředsedkyně Evropského parlamentu
![](/images/mini_brusel.jpg)
S kolegou Michalem jsme rozjeli nový formát akcí pro studenty Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci - zahraniční exkurze za poznáním do zahraničí. V červnu jsme společně s 30 studenty vyrazili např. do Bruselu - na návštěvu Evropského parlamentu. Více v článku na portálu Učitel 21.
Rozhovor pro DVTV s Danielou Drtinovou
![](/images/mini_dvtv.jpg)
S Danielou Drtinovou jsme si v rozhovoru pro DVTV povídali o rizicích, která jsou spojena se sdílením osobních údajů - především fotografií dětí - jejich vlastními rodiči či prarodiči. Na celý rozhovor se můžete podívat přímo na DVTV.CZ, ukázka pak níže po rozkliknutí.
Vivant professores
![](/images/mini_karolinum.jpg)
Ve středu 21. června 2023 jsem si v Karolinu převzal od prezidenta Petra Pavla a ministra školství Mikuláře Beka profesorský dekret, moc děkuji všem, kteří mě na cestě podpořili - hlavně mé nekonečně trpělivé ženě! Díky!
Představují loot boxy hazard? A měly by být regulovány?
![](/images/mini_lootbox800.jpg)
V novém textu pro E-Bezpečí se věnuji problematice spojené s loot boxy. Co to loot boxy jsou a jak fungují? A měly by být regulovány, případně jak? O tom všem zde.
Kreslenou češtinu využívají
![](/images/mini_kreslenacestina.jpg)
Můj cyklus vzdělávacích animací Kreslená čeština, který představuje uživatelům na YouTube vybraná témata z češtiny, sledují desetitisíce uživatelů z celé České republiky - a to včetně žáků základních a středních škol. Moc děkuji za všechny ohlasy, které píšete do komentářů či SZ, vážím si toho! Kreslenou češtinu si můžete vyzkoušet i vy, stačí kliknout!
Co je Mendeley a jak ho můžeme využít?
![](/images/mini_mendeley800.jpg)
Mendeley je nástroj pro správu citací, který nám značně zjednoduší tvorbu odborných - především vědeckých textů. Jak vlastně funguje a jak se s ním pracuje? To vše vysvětluji v novém videu na svém YouTube kanálu.
Proč lidé tvoří a šíří dezinformace? (animace)
![](/images/mini_proclidesiri.jpg)
Lidé tvoří dezinformace z nejrůznějších důvodů, např. finančních či politických. Dezinformace se však šíří i v rámci různých druhů vlivových operací vedených ze zahraničí, jejichž cílem je především destabilizovat naši společnost, způsobovat chaos, vyvolávat nedůvěru ke státním institucím a veřejnoprávním médiím. Někdy však lidé šíří dezinformace proto, že jim skutečně věří - myslí si, že šíří pravdivé informace. Mrkněte na mou novou animaci.
Další články...
Nejčtenější za poslední rok
- Možnosti využití nástrojů umělé inteligence ve vysokoškolském vzdělávání (tvorba vědeckých textů)
- Je libo video generované umělou inteligencí? Vyzkoušejte třeba Kaiber!
- Využití umělé inteligence ve vysokoškolském vzdělávání (podpora studentů)
- Využití umělé inteligence při oponování kvalifikačních prací aneb Jak nám může pomoci Bing Chat
- OrgPad je super nástroj pro studenty i učitele, tak co ho začít používat?