Učitelé, dodržujte prosím autorské právo! Citujte jak cizí texty, tak i použité obrázky!
Kvalitní učitelé pro své studenty velmi často připravují různé druhy vzdělávacích materiálů, ať už ve formě textů, obrázků, či komplexnějších skript či prezentací, nebo dokonce webových stránek. Bohužel často ve svých materiálech využívají cizí zdroje, aniž by je ocitovali, odkázali na ně třeba odkazem (hyperlinkem), zkrátka nevydávali je za své vlastní.
Pozor, to neplatí jen pro texty, ale také pro fotografie a jiné obrázky, stejně jako videa! I na ty se vztahuje autorské právo a různé druhy licencí. Autorský zákon učitelům veřejných škol umožňuje v přiměřené a odůvodněné míře využívat cizí díla v mnoha případech bezplatně, ovšem díla s komerční licencí jen tak používat nelze - např. nelze se ukrást placenou fotografii z fotobanky (třeba Adobe Stock) a pak ji vesele používat bez uvedení autora/zdroje.
Mimochodem za tvorbu vzdělávacích materiálů, které však vesele ignorovaly autorské právo a obsahovaly mnoho necitovaného autorského obsahu v podobě vysoce kvalitních fotografií z přírody, získal jeden z českých pedagogů učitelskou cenu, aniž by se nad tímto kdokoli z hodnotitelů pozastavil... hmm.
I na naší fakultě jsme však řešili případy, kdy např. student stáhl materiály z Učitelnice, odstranil jméno autora, připsal své a pak práci vydával za svou. A protože jsme studentské práce zveřejňovali na webu, záhy na to přišel původní autor, který se nám okamžitě ozval. Toto je fakt ostuda. Nebo jistý docent/docentka dostal za úkol napsat studijní materiál a udělal to, že prostě zkopíroval hesla z Wikipedie - a to dokonce tak neobratně, že v textech zůstaly odkazy. Tak to skutečně ne.
Ostatně v E-Bezpečí s tím máme docela hodně zkušeností, z našich materiálů si mnoho učitelů vyřezává obrázky, které pak dává bez citace do svých materiálů, i když velká část našich kreslených obrázků vznikla na objednávku (a zaplatili jsme za ně) a vytvořil je pro nás olomoucký grafik Petr Skácel. Přitom stačilo jen odkázat, odkud byly převzaty.
Od malička bychom měli své studenty učit, že stejně, jako se nemá krást v obchodech zboží, neměli bychom to dělat ani na internetu. Ano, každý z nás si v mládí určitě stáhl nějaký ten nelegální software, film či hudbu… ale nevydával je za své! V tom je podstatný rozdíl.
Zároveň je důležité zdůraznit, že dodržování autorských práv není jen o zákonech a předpisech, ale také o etice a respektu k tvůrčí práci druhých. Učitelé by měli být příkladem pro své studenty nejen ve vědomostech, ale také v etickém chování. Respektování autorských práv je zároveň způsobem, jak podporovat a ocenit tvůrce a umožnit jim pokračovat v jejich práci.
Jedním z řešení, jak se vyhnout problémům s autorským právem, je využívání materiálů, které jsou k dispozici pod volnými licencemi, jako je např. Creative Commons. Tyto materiály lze legálně sdílet, upravovat a využívat pro vzdělávací účely bez obav z porušení autorských práv, za předpokladu dodržení podmínek dané licence (jako je uvedení autora, nekomerční využití atd.).
Další možností je vytváření vlastních materiálů. Vlastní tvorba nejenže eliminuje riziko porušení autorských práv, ale také umožňuje učitelům přizpůsobit materiály specifickým potřebám a zájmům jejich studentů. Toto může být zvláště účinné v kombinaci s interaktivními a multimediálními prvky, které zvyšují zapojení a motivaci studentů. Prostě nebojme se používat i videoobsah, kterého je plný YouTube a který je často velmi pěkně didakticky zpracován.
Pomoci se základní orientací v autorském právu by mohla tato animace:
A to je pro dnešek vše. Citujte, odkazujte na ostatní, nevydávejte cizí díla za svá a učte o tom své žáky!
Líbí se vám tento blog? Tak mě podpořte třeba přes https://buymeacoffee.com/kopeckyk. Díky.
Tento web není provozován pod licencí CC, tj. nepřebírejte bez souhlasu tvůrce jeho texty, díky!
Zobrazení: 2509Nejčtenější za poslední rok
- Užitečné AI prompty pro učitele
- OrgPad je super nástroj pro studenty i učitele, tak co ho začít používat?
- Učitelé, dodržujte prosím autorské právo! Citujte jak cizí texty, tak i použité obrázky!
- Zrušme už konečně známkování a zaveďme jiný způsob hodnocení
- Opakování - matka moudrosti, tak proč pravidelně ve školách neopakujeme učivo?