Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
Umělé inteligenci děkujte, i když to stojí prachy

Na sociálních sítích se v poslední době vede debata, jestli při konverzaci s umělou inteligencí "děkovat", nebo je to jen zbytečný nesmysl, která nemá na nic vliv. Názory se různí, ale já osobně AI děkuji. Vnímám ji jako pomocníka, který odvádí svou práci – a to mnohem víc než jen obyčejná kalkulačka nebo textový editor. Když mi během vteřiny najde informaci, pomůže s překladem nebo nabídne zajímavá témata a argumenty do mého článku, uvědomím si, kolik úsilí, peněz a elektřiny za tím stojí. A právě proto bychom se neměli při konverzaci s AI bát použít slovo: díky.
Učitelství není poslání. Je to profese!

Jednou z největších iluzí, která se neustále udržuje ve veřejném prostoru při životě, je představa učitele jako „poslání“. Jako bytosti, která je vždy připravena obětovat vše – svůj čas, energii, osobní život i zdraví – pro blaho dětí, rodičů, školy, systému. Tato romantická představa je nejen nebezpečná, ale hlavně hluboce nefér vůči těm, kteří ve školství opravdu pracují.
Je na čase zrušit anonymitu sociálních sítí, přispívá razantnímu nárůstu násilí ve společnosti

Sociální sítě jsou dnes neodmyslitelnou součástí našich životů. Každý den na nich komunikujeme, sdílíme své názory a sledujeme dění kolem sebe. Jenže s tím, jak nám umožňují být v kontaktu s ostatními, zároveň dávají prostor i těm, kteří je zneužívají k šíření nenávisti, manipulace a podněcování násilí. Mám pocit, že anonymita na sociálních sítích je jedním z důvodů, proč se lidé/děti chovají agresivněji a bezohledněji, než by si dovolili v reálném neanonymním světě. Vede mimo jiné k tomu, že se násilí stále častěji přesouvá ze světa internetu do světa reálného.
Možnosti využití generativní umělé inteligence ve výuce českého jazyka a literatury se zaměřením na aktivitu žáků (několik námětů)

Úvodní poznámka: Tento text je součástí delšího článku, který chystám pro časopis Pedagogika a který se věnuje možnostem využívání generativní umělé inteligence tak, aby skutečně podporovala aktivitu žáků, neškodila a byla skutečně užitečná.. V tomto textu pro svůj blog jsem proto vypíchl několik zajímavých aktivit, které se mohou češtinářům hodit. Zcela vypouštím využití AI v práci učitele třeba pro generování příprav do hodin, testů apod. Tak pojďme na to!
Další články...
Nejčtenější za poslední rok
- Užitečné AI prompty pro učitele
- Využití umělé inteligence pro podporu výuky na různých úrovních Bloomovy taxonomie kognitivních cílů
- Neexistují jen dvě pohlaví: Biologie je složitější, než si myslíme
- Tvoříme GPT chatbota v PHP (díl 1 - základy)
- S generativní umělou inteligencí ve škole opatrně, moc prosím (3 příklady použití GenAI)
Nejčtenější (90 dní)
- Možnosti využití generativní umělé inteligence ve výuce českého jazyka a literatury se zaměřením na aktivitu žáků (několik námětů)
- Umělé inteligenci děkujte, i když to stojí prachy
- Je na čase zrušit anonymitu sociálních sítí, přispívá razantnímu nárůstu násilí ve společnosti
- Učitelství není poslání. Je to profese!