Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
Argot není jen jazyk zlodějů a dalších deklasovaných skupin

U státnic to slýchám pravidelně. Když padne otázka na argot, studenti často bez mrknutí oka odpoví, že jde o „jazyk zlodějů“ nebo jiných deklasovaných skupin. V duchu si povzdechnu – ne že by to byla úplná lež, ale realita je mnohem zajímavější, pestřejší. Argot je totiž kolem nás. Používáme ho i my. A často si to ani neuvědomujeme.
Číst dál: Argot není jen jazyk zlodějů a dalších deklasovaných skupin
Jak může umělá inteligence pomoci při tvorbě výzkumných dotazníků

Právě teď píšu posudky na diplomové práce. A znovu a znovu narážím na stejný problém: studenti mají v hlavě jasnou představu, co chtějí zjistit, ale nedaří se jim to přenést do konkrétní, srozumitelné a jednoznačné podoby výzkumných otázek. Často jsou dotazy příliš obecné, obsahují několik témat najednou, nebo nabízejí odpovědi, které se k otázce vůbec nehodí.
Číst dál: Jak může umělá inteligence pomoci při tvorbě výzkumných dotazníků
Jaké kompetence budou muset učitelé ovládnout v éře umělé inteligence?

Umělá inteligence už není něco, co by se týkalo jen technologických nadšenců – je tu a používají ji i naši žáci. Podle výzkumu Čeští žáci a umělá inteligence (E-bezpečí, 2024) využívá AI více než třetina žáků základních a středních škol především k pomoci s domácími úkoly (32,8 %), ale také k vysvětlování učiva, kterému nerozumí (30,1 %) nebo jako zdroj inspirace pro tvorbu a nápady (28,9 %). AI žákům pomáhá psát referáty, tvořit prezentace, upravovat texty, řešit příklady – a ano, také je baví. A to všechno se děje už dnes, často bez větší kontroly, bez jasně stanovených pravidel a bez toho, aby někdo systematicky učil žáky s AI pracovat smysluplně.
Je tedy zřejmé, že otázka nestojí „zda“ AI ve školách používat, ale „jak“ ji používat tak, aby byla pomocníkem, nikoli berličkou, která žáky (a učitele) zbaví přemýšlení. Aby to fungovalo, musí se změnit i kompetence učitelů.
Číst dál: Jaké kompetence budou muset učitelé ovládnout v éře umělé inteligence?
Je na čase vrátit hodinám literární výchovy smysl

Tento text je kritický k některým způsobům výuky literární výchovy, které se bohužel stále objevují na mnoha školách. Určitě to tak nedělají všichni učitelé češtiny – naopak, věřím, že mezi mými čtenáři je spousta těch, kteří nad výukou literatury přemýšlejí, hledají smysl a vedou své žáky k tomu, aby četli s porozuměním a radostí. Těm fandím – a tento článek se jich netýká. Ale přečíst si ho samozřejmě můžou taky. Tak jdeme na to!
Další články...
Nejčtenější za poslední rok
- Užitečné AI prompty pro učitele
- Využití umělé inteligence pro podporu výuky na různých úrovních Bloomovy taxonomie kognitivních cílů
- S generativní umělou inteligencí ve škole opatrně, moc prosím (3 příklady použití GenAI)
- Možnosti využití generativní umělé inteligence ve výuce českého jazyka a literatury se zaměřením na aktivitu žáků (několik námětů)
- (Ne)zhloupne lidstvo díky umělé inteligenci?