Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.

Učitelství není poslání. Je to profese!

Kategorie: Blog Zveřejněno: pondělí 21. duben 2025 Napsal Kamil Kopecký

Jednou z největších iluzí, která se neustále udržuje ve veřejném prostoru při životě, je představa učitele jako „poslání“. Jako bytosti, která je vždy připravena obětovat vše – svůj čas, energii, osobní život i zdraví – pro blaho dětí, rodičů, školy, systému. Tato romantická představa je nejen nebezpečná, ale hlavně hluboce nefér vůči těm, kteří ve školství opravdu pracují.

Číst dál: Učitelství není poslání. Je to profese!

Je na čase zrušit anonymitu sociálních sítí, přispívá razantnímu nárůstu násilí ve společnosti

Kategorie: Blog Zveřejněno: neděle 16. březen 2025 Napsal Kamil Kopecký

Sociální sítě jsou dnes neodmyslitelnou součástí našich životů. Každý den na nich komunikujeme, sdílíme své názory a sledujeme dění kolem sebe. Jenže s tím, jak nám umožňují být v kontaktu s ostatními, zároveň dávají prostor i těm, kteří je zneužívají k šíření nenávisti, manipulace a podněcování násilí. Mám pocit, že anonymita na sociálních sítích je jedním z důvodů, proč se lidé/děti chovají agresivněji a bezohledněji, než by si dovolili v reálném neanonymním světě. Vede mimo jiné k tomu, že se násilí stále častěji přesouvá ze světa internetu do světa reálného.

Číst dál: Je na čase zrušit anonymitu sociálních sítí, přispívá razantnímu nárůstu násilí ve společnosti

Možnosti využití generativní umělé inteligence ve výuce českého jazyka a literatury se zaměřením na aktivitu žáků (několik námětů)

Kategorie: Blog Zveřejněno: pátek 14. březen 2025 Napsal Kamil Kopecký

Úvodní poznámka: Tento text je součástí delšího článku, který chystám pro časopis Pedagogika a který se věnuje možnostem využívání generativní umělé inteligence tak, aby skutečně podporovala aktivitu žáků, neškodila a byla skutečně užitečná.. V tomto textu pro svůj blog jsem proto vypíchl několik zajímavých aktivit, které se mohou češtinářům hodit. Zcela vypouštím využití AI v práci učitele třeba pro generování příprav do hodin, testů apod. Tak pojďme na to!

Číst dál: Možnosti využití generativní umělé inteligence ve výuce českého jazyka a literatury se zaměřením...

Technologie versus lidskost: Dejme si pozor, ať neztratíme sami sebe!

Kategorie: Blog Zveřejněno: pondělí 23. prosinec 2024 Napsal Kamil Kopecký

V době, kdy se technologie staly nedílnou součástí našich životů, se zdá, že jsme se ocitli v pekelně rychlém vlaku, který se řítí vpřed bez možnosti zastavení a my z něj nemůžeme (a nedokážeme) vystoupit. Umělá inteligence, nové aplikace, sociální sítě a chytré telefony s ještě chytřejšími funkcemi nás denně zahlcují a získávají naši pozornost a tedy i náš čas. Pokud bychom si od technologií dali na chvíli pauzu, pak by se nám mohlo zdát, že nám ujedou nejnovější trendy, o kterých se zítra už bude pozdě dozvědět - že propásneme něco důležitého. A začneme velmi rychle prožívat na vlastní kůži syndrom FOMO, fear of missing out, strach z toho, že něco propásneme. A umělá inteligence a její inovativní aplikace tento efekt ještě víc a více zesiluje… a mě to začíná štvát!

Číst dál: Technologie versus lidskost: Dejme si pozor, ať neztratíme sami sebe!