Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.

Tvoříme GPT chatbota v PHP (díl 2 - typewriter)

Kategorie: Blog Zveřejněno: pátek 2. srpen 2024 Napsal Kamil Kopecký

Dnes se podíváme na to, jak našeho inteligentního chatbota naučit vypisovat odpověď tak, jak je běžné u nástrojů typu ChatGPT, tj. pěkně po písmenech, jako když píšeme na stroji. Využijeme k tomu jednoduchý Javascript, kterým doplníme kód, který jsme si vytvořili v předchozím díle. Tak pojďme na to.

Číst dál: Tvoříme GPT chatbota v PHP (díl 2 - typewriter)

Tvoříme GPT chatbota v PHP (díl 1 - základy)

Kategorie: Blog Zveřejněno: čtvrtek 1. srpen 2024 Napsal Kamil Kopecký

V dnešním textu se podíváme na to, jak si jazykový model GPT od OpenAI integrovat do svých vlastních webových stránek - tím pádem i nejrůznějších online projektů - a použijeme k tomu webovou boomerskou klasiku - PHP a HTML. Postupně se naučíme nastavit našemu inteligentnímu chatbotovi osobnost, ale také nějakou základní znalostní bázi (třeba pomocí souborů, které do chatbota dostaneme). Nebojte, sestavit tento kód a naprogramovat si jednoduchého robota zvládnou i začátečníci. Dnes se tedy naučíme vytvořit si funkčního AI chatbota.

Číst dál: Tvoříme GPT chatbota v PHP (díl 1 - základy)

Beznaděj - příběh z budoucnosti (online hra)

Kategorie: Blog Zveřejněno: středa 17. červenec 2024 Napsal Kamil Kopecký

V posledních dnech se ve veřejném prostoru objevuje stále více příkladů, ve kterých některý z nástrojů generativní AI (např. Claude s rozhraním Artifacts) dokázal vytvořit ze zadání uživatele počítačovou hru. Vygenerované hry však bývají velmi jednoduché, známé především z 8bitových mikropočítačů - pamětníci si vzpomenou třeba na hru housenka/had, rozbíjení cihliček, space invaders apod. Problémem je také to, že AI sice hru vytvoří, ale laický uživatel vytvořenému kódu nerozumí, nedokáže ho sám upravovat a musí spoléhat na AI. Navíc současná produkce počítačových her již dávno nestojí pouze na programátorech samotných, ale také na poutavé grafice (grafik), hudbě (skladatel), zvucích (mistr zvuku), mluveném slovu (vypravěč), příběhu (copywriter, spisovatel) a dalších atributech, které obvykle vyžadují týmový přístup - tedy více lidí. A právě těm dokáže umělá inteligence pomoci zefektivnit jejich práci, nebo je dokonce z větší části… nahradit.

Číst dál: Beznaděj - příběh z budoucnosti (online hra)

Neexistují jen dvě pohlaví: Biologie je složitější, než si myslíme

Kategorie: Blog Zveřejněno: pondělí 1. červenec 2024 Napsal Kamil Kopecký

V posledních letech se stále více diskutuje o tom, že neexistují jen dvě pohlaví. Mnoho lidí stále věří v tradiční rozdělení na mužské a ženské pohlaví, avšak moderní věda nám ukazuje, že realita je mnohem složitější. Tento článek se zaměří na biologické aspekty, které nám pomohou pochopit, proč je koncept dvou pohlaví zjednodušením komplexní lidské biologie a realitě odpovídá pouze částečně. A že svět je prostě složitější.

Hned na úvod říkám, že budu psát čistě o biologii, nebudu psát o genderu, o tom, kdo se jak identifikuje, nebudu se bavit o problematice kulturních a sociálních vlivů ani o rozkolísané psychice dětí, které uvažují o změně pohlaví, ani o transsexuálech. Budu psát čistě o biologii (pohlaví ve smyslu sex)! 

Číst dál: Neexistují jen dvě pohlaví: Biologie je složitější, než si myslíme