Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
Lesk a bída udělování akademických titulů

V dnešním textu se zaměřím na problém, který obnažila diskuse o predátorských časopisech a udělování akademických titulů. Samotná problematika je totiž složitější a není vůbec tak černobílá, jak to na první pohled vypadá. Hned na úvod podotýkám, že to, co píši, vychází z mé více jak 20leté zkušenosti z akademického prostředí, nepíši tedy o aktuálním stavu, ale o stavu, který v systému existuje desítky let a proměňuje se. Nepíšu tedy o naší fakultě či univerzitě, píši o celém systému.
Připomínky k revizi RVP ZV - mediální výchova

Vážení tvůrci nové revize RVP ZV,
rádi bychom vznesli několik připomínek/podnětů, které jsou spojeny s problematikou implementace mediální výchovy do jednotlivých vzdělávacích oblastí, kompetencí a gramotností.
Úvodem je třeba říci, že oceňujeme snahu inovovat aktuální vzdělávací kurikulum a proměnit jej do moderní a funkční podoby, se kterou se pedagogové základních a středních škol z velké části ztotožní a budou schopni jej uvádět do praxe. Bohužel s vámi musíme sdílet své obavy, že tato vize nebude z velké části pedagogy naplněna.
Několik poznámek k tzv. predátorským časopisům

Diskuse o tzv. predátorských časopisech je ve veřejném prostoru značně zjednodušena a často je vedena ze strany médií i novinářů naprosto zavádějícím způsobem. Samozřejmě, že publikování v těchto “pseudovědeckých” časopisech byla před mnoha mnoha lety (v době tzv. vědeckého kafemlejnku) skutečně cesta, jak si vylepšit své publikační skóre - podobně jako zahraniční konference se sborníky a tzv. konferenční turistika. Není to ale vůbec tak černobílé, jak se může zdát. Podívejme se ale na problém trochu víc objektivně a bez emocí:
Ale používání umělé inteligence je přece podvod! Nebo ne?

Nedávno jsem s jednou kolegyní, dlouholetou výzkumnicí v oblasti psychologie, debatoval o zavádění umělé inteligence do vzdělávání, vědy a výzkumu. V rámci debaty se mi svěřila s tím, že považuje využití umělé inteligence pro tvorbu projektů či odborných článků za neetické - a pokud někdo využije umělou inteligenci třeba ke generování projektu či vědeckovýzkumného paperu, tak se vlastně dopouští tak trochu podvodu. A vyslovila své obavy z toho, že někteří výzkumníci budou AI masově zneužívat pro generování projektů a konkurovat tak těm, kteří budou projekty/články vytvářet “férově”, tj. veškerý obsah vytvoří člověk sám.
Číst dál: Ale používání umělé inteligence je přece podvod! Nebo ne?
Další články...
Nejčtenější za poslední rok
- Užitečné AI prompty pro učitele
- Využití umělé inteligence pro podporu výuky na různých úrovních Bloomovy taxonomie kognitivních cílů
- Neexistují jen dvě pohlaví: Biologie je složitější, než si myslíme
- Tvoříme GPT chatbota v PHP (díl 1 - základy)
- S generativní umělou inteligencí ve škole opatrně, moc prosím (3 příklady použití GenAI)
Nejčtenější (90 dní)
- Možnosti využití generativní umělé inteligence ve výuce českého jazyka a literatury se zaměřením na aktivitu žáků (několik námětů)
- Umělé inteligenci děkujte, i když to stojí prachy
- Je na čase zrušit anonymitu sociálních sítí, přispívá razantnímu nárůstu násilí ve společnosti
- Učitelství není poslání. Je to profese!