Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
Midjourney - generujeme grafiku s pomocí umělé inteligence

Midjourney je skvělý nástroj pro generování grafiky s využitím umělé inteligence (neurálních sítí). V dnešním videu si vysvětlíme, jak se s nástrojem pracuje, k čemu jej lze využít, jaké příkazy a parametry máme k dispozici, jak tvořit správně prompty, jak funguje generování, míchání či využívání stylů.
Číst dál: Midjourney - generujeme grafiku s pomocí umělé inteligence
Proč a jak umělá inteligence zničí lidstvo a my tomu nedokážeme zabránit

V dnešním textu vám představím apokalyptickou vizi vývoje umělé inteligence (AI), která pro lidstvo skončí špatně - zotročením či totální zkázou. Tento fiktivní příběh vychází z aktuálního stavu vývoje strojového učení, neurálních sítí a AI.
Číst dál: Proč a jak umělá inteligence zničí lidstvo a my tomu nedokážeme zabránit
Psaní promptů jako klíčová kompetence aneb Jak zajistit, aby nám AI rozuměla

Generativní umělá inteligence (ChatGPT, Bing apod.) se velmi rychle stává součástí našeho každodenního života a mnoho z nás si už postupně zvyká na změny, které s sebou přináší. Její efektivní využívání však s sebou nese požadavky na nové druhy kompetencí, ke kterým patří především umět generativní AI správně ovládat = umět se správně ptát, tj. tvořit správně prompty.
Číst dál: Psaní promptů jako klíčová kompetence aneb Jak zajistit, aby nám AI rozuměla
Mediální výchova není jen průřezové téma, naopak - je klíčovou součástí vzdělávání a měla by být naprostou prioritou! Je to ale opravdu tak?

Mnoho učitelů (včetně vysokoškolských pedagogů) se na mediální výchovu dívají jako na něco, co není vzdělávací prioritou – už proto, že jde o průřezové téma, které nemá ani vlastní hodinovou dotaci a které soupeří o svou reálnou existenci s dalšími průřezovými tématy. Pomyslným hřebíčkem do rakve mediální výchovy je pak návrh nové revize RVP, která mediální výchovu v podobě průřezového tématu (či jakéhokoli oboru, oblasti či tematické skupiny) likviduje zcela. Přestože Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+ jasně hovoří o tom, že „vzdělávání bude zahrnovat informační a datovou gramotnost, komunikaci a spolupráci, mediální gramotnost, tvorbu digitálního obsahu, bezpečnost v on-line prostředí, ale i řešení problémů a kritické myšlení“, šance, že by snad došlo k naplnění cílů této strategie, je velmi malá.
Další články...
Nejčtenější za poslední rok
- Užitečné AI prompty pro učitele
- Využití umělé inteligence pro podporu výuky na různých úrovních Bloomovy taxonomie kognitivních cílů
- Neexistují jen dvě pohlaví: Biologie je složitější, než si myslíme
- Tvoříme GPT chatbota v PHP (díl 1 - základy)
- S generativní umělou inteligencí ve škole opatrně, moc prosím (3 příklady použití GenAI)
Nejčtenější (90 dní)
- Možnosti využití generativní umělé inteligence ve výuce českého jazyka a literatury se zaměřením na aktivitu žáků (několik námětů)
- Umělé inteligenci děkujte, i když to stojí prachy
- Je na čase zrušit anonymitu sociálních sítí, přispívá razantnímu nárůstu násilí ve společnosti
- Učitelství není poslání. Je to profese!