Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
Zachrání experti z praxe české školství? Mnoho z nich žákům spíš ublíží, než aby jim pomohli zlepšit se.

Debata o českém školství se v posledních letech v souvislosti s novelou zákona o pedagogických pracovnících, kterou jsem komentoval zde, točila kolem toho, zda a jak dokáží nekvalifikovaní experti z praxe zlepšit kvalitu českého školství a nahradit kvalifikované učitele, kterých je však v určitých oborech nedostatek. Z vlastní zkušenosti vidím, že ani náhodou - mnozí z “expertů” neumí učit a jejich dopad na žáky je vyloženě negativní.
Špatných učitelů se české školství hned tak nezbaví, chrání je smlouva na dobu neurčitou či odsloužená léta.

České školství je extrémně diverzifikované a mezi školami, a logicky také mezi učiteli jsou v praxi obrovské rozdíly. Tím chci říct, že vedle vynikajících učitelů, kteří učí skvěle, mají rádi svou profesi a mají výsledky, v českém školství najdeme velké množství nekvalitních a vyloženě špatných učitelů, kteří nejenom že žáky neučí, ale ještě je navíc poškozují. Ve školství se pohybují desítky let a svůj přístup a špatné návyky vůbec nezměnili… mimo jiného, protože mají svou práci i postup jisté (viz platové tabulky) a smlouvy na dobu neurčitou jim zaručují ochranu.
Možnosti využití nástrojů umělé inteligence ve vysokoškolském vzdělávání (tvorba vědeckých textů)

Práce vysokoškolského pedagoga se kromě přímé výukové zátěže skládá také z vědecké činnosti, ke které patří realizace vědeckých projektů a produkce odborných vědeckých textů, tzv. paperů. Vědecký text má svá specifika - má pevně danou strukturu, používá odbornou terminologii, informace, které jsou v textu uvedeny, jsou podloženy původními zdroji apod. A právě při tvorbě vědeckých textů můžeme využít celou řadu nástrojů využívajích umělou inteligenci.
Je Powerpoint synonymem pro frontální výuku? Ani náhodou!

Microsoft Powerpoint je pro mnoho kritiků školství po mnoho let synonymem pro frontální výuku a ti, co Powerpoint ve výuce aktivně využívají, jsou často označováni za “nekvalitní a neprogresivní učitele”, kteří neumí interagovat s publikem a který si před tabulí vedou vlastně jen monolog, aniž by aktivně zapojovali své posluchače do jednotlivých činností, motivovali je, aktivizovali je a naučili je něco nového. Ve skutečnosti však jde o stereotyp, který už dávno neplatí - Powerpoint se (stejně jako učitelská profese) vyvinul a umožňuje toho daleko více než před 10 lety.
Číst dál: Je Powerpoint synonymem pro frontální výuku? Ani náhodou!
Další články...
Nejčtenější za poslední rok
- Užitečné AI prompty pro učitele
- Využití umělé inteligence pro podporu výuky na různých úrovních Bloomovy taxonomie kognitivních cílů
- Neexistují jen dvě pohlaví: Biologie je složitější, než si myslíme
- Tvoříme GPT chatbota v PHP (díl 1 - základy)
- S generativní umělou inteligencí ve škole opatrně, moc prosím (3 příklady použití GenAI)
Nejčtenější (90 dní)
- Možnosti využití generativní umělé inteligence ve výuce českého jazyka a literatury se zaměřením na aktivitu žáků (několik námětů)
- Umělé inteligenci děkujte, i když to stojí prachy
- Je na čase zrušit anonymitu sociálních sítí, přispívá razantnímu nárůstu násilí ve společnosti
- Učitelství není poslání. Je to profese!