Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
Emoji - hlavolamy pro oživení výuky

Smajlíci, emotikony či v současnosti emoji představují zajímavý způsob, jak oživit výuku, probudit zájem žáků a aktivizovat je. Emoji představují sadu ikon z nejrůznějších tematických oblastí, prostřednictvím kterých do běžného online textu (třeba chatu či komentáře) zařazujeme emoce, ale i další grafické prvky, které text oživují, dokáží zvýraznit důležitá místa apod.
Jak dostat v Excelu do grafu mezery před procenta? Návod ve 3 krocích...

Píšete seminární práci, bakalářku či diplomku a nevíte, jak dostat do grafu v Excelu před procenta mezeru? V češtině je totiž rozdíl mezi tím, když uvedeme mezi číslo a procento mezeru, a mezi situací, kdy naopak zapíšeme číslo s procentem bez mezery - např. 10 % v češtině znamená deset procent, 10% pak znamená desetiprocentní (přídavné jméno). To dělá často problémy v situaci, kdy chceme např. vytvořit v Excelu graf, který bude obsahovat hodnoty s procenty - standardně totiž Excel před mezi čísla a procenta mezery neklade. Dnes si ukážeme ve 3 jednoduchých krocích, jak do excelových grafů mezery mezi hodnoty a procenta dostat...
Číst dál: Jak dostat v Excelu do grafu mezery před procenta? Návod ve 3 krocích...
Proč se vlastně vzdělávat? A jak na to? Několik poznámek na okraj sešitu...

Blíží se volby a již tradičně je jedním z hlavních předvolebních programových témat oblast vzdělávání a jeho podpora. Politické strany se předhánějí v zaručených receptech na zlepšení české vzdělávací soustavy, volební billboardy zaplavují hesla typu: Konec biflování! Napravíme české školství! Zredukujeme vzdělávací obsah na polovinu! Vrátíme vzdělávání smysl! Dnešní letní text tedy věnuji právě tomuto tématu - smyslu vzdělávání, vzdělávacímu obsahu, znalostem a dovednostem.
Číst dál: Proč se vlastně vzdělávat? A jak na to? Několik poznámek na okraj sešitu...
Při ověřování dezinformací musíme počítat s tím, že výsledné zjištění nemusí odpovídat našemu názoru a pohledu na věc. Fact-checking musí stát na faktech, ne dojmech.

V posledních třech letech internet doslova zaplavily desítky fact-checkingových iniciativ, které se zaměřují na ověřování informací cirkulujících ve virtuálním prostoru. Záměr je jistě celospolečensky prospěšný a pro dobré fungování společnosti je jistě žádoucí znát fakta a umět je oddělit od dojmů, spekulací a konspirací. Bohužel tento trend s sebou nese jeden velký problém - vedle kvalitních a renomovaných factcheckingových komunit a organizací internet zaplavily desítky stránek a skupin, které sice hovoří o tom, že se zabývají ověřováním dezinformací (a mají to také ve svém názvu), ve skutečnosti však mnohé dezinformace aktivně šíří.
Další články...
Nejčtenější za poslední rok
- Užitečné AI prompty pro učitele
- Využití umělé inteligence pro podporu výuky na různých úrovních Bloomovy taxonomie kognitivních cílů
- Neexistují jen dvě pohlaví: Biologie je složitější, než si myslíme
- Tvoříme GPT chatbota v PHP (díl 1 - základy)
- S generativní umělou inteligencí ve škole opatrně, moc prosím (3 příklady použití GenAI)
Nejčtenější (90 dní)
- Možnosti využití generativní umělé inteligence ve výuce českého jazyka a literatury se zaměřením na aktivitu žáků (několik námětů)
- Umělé inteligenci děkujte, i když to stojí prachy
- Je na čase zrušit anonymitu sociálních sítí, přispívá razantnímu nárůstu násilí ve společnosti
- Učitelství není poslání. Je to profese!