Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
Jak dostat v Excelu do grafu mezery před procenta? Návod ve 3 krocích...

Píšete seminární práci, bakalářku či diplomku a nevíte, jak dostat do grafu v Excelu před procenta mezeru? V češtině je totiž rozdíl mezi tím, když uvedeme mezi číslo a procento mezeru, a mezi situací, kdy naopak zapíšeme číslo s procentem bez mezery - např. 10 % v češtině znamená deset procent, 10% pak znamená desetiprocentní (přídavné jméno). To dělá často problémy v situaci, kdy chceme např. vytvořit v Excelu graf, který bude obsahovat hodnoty s procenty - standardně totiž Excel před mezi čísla a procenta mezery neklade. Dnes si ukážeme ve 3 jednoduchých krocích, jak do excelových grafů mezery mezi hodnoty a procenta dostat...
Číst dál: Jak dostat v Excelu do grafu mezery před procenta? Návod ve 3 krocích...
Proč se vlastně vzdělávat? A jak na to? Několik poznámek na okraj sešitu...

Blíží se volby a již tradičně je jedním z hlavních předvolebních programových témat oblast vzdělávání a jeho podpora. Politické strany se předhánějí v zaručených receptech na zlepšení české vzdělávací soustavy, volební billboardy zaplavují hesla typu: Konec biflování! Napravíme české školství! Zredukujeme vzdělávací obsah na polovinu! Vrátíme vzdělávání smysl! Dnešní letní text tedy věnuji právě tomuto tématu - smyslu vzdělávání, vzdělávacímu obsahu, znalostem a dovednostem.
Číst dál: Proč se vlastně vzdělávat? A jak na to? Několik poznámek na okraj sešitu...
Při ověřování dezinformací musíme počítat s tím, že výsledné zjištění nemusí odpovídat našemu názoru a pohledu na věc. Fact-checking musí stát na faktech, ne dojmech.

V posledních třech letech internet doslova zaplavily desítky fact-checkingových iniciativ, které se zaměřují na ověřování informací cirkulujících ve virtuálním prostoru. Záměr je jistě celospolečensky prospěšný a pro dobré fungování společnosti je jistě žádoucí znát fakta a umět je oddělit od dojmů, spekulací a konspirací. Bohužel tento trend s sebou nese jeden velký problém - vedle kvalitních a renomovaných factcheckingových komunit a organizací internet zaplavily desítky stránek a skupin, které sice hovoří o tom, že se zabývají ověřováním dezinformací (a mají to také ve svém názvu), ve skutečnosti však mnohé dezinformace aktivně šíří.
Základy autorského práva pro pedagogy a studenty v 20 minutách (animace)

Autorské právo je soubor pravidel, která však mnoho tvůrců přehlíží, či zcela ignoruje. Čas od času zapomeneme ocitovat původní pramen, neocitujeme skutečného autora díla, použijeme obrázek či animaci bez jakéhokoli označení původu, neřešíme licenci třeba k písničce či animaci, kterou jsme použili v našem vlastním videu. Vymlouváme se na nekomerční užití, školní potřebu či pouhé ilustrační účely, přestože stačí udělat málo - ocitovat původní zdroje, třeba na konci našeho díla. Mnoho z nás však o autorském zákonu ví velmi málo... a právě pro nás/vás jsem nachystal krátkou vzdělávací animaci... Ať vám slouží!
Číst dál: Základy autorského práva pro pedagogy a studenty v 20 minutách (animace)
Další články...
Nejčtenější za poslední rok
- Užitečné AI prompty pro učitele
- Využití umělé inteligence pro podporu výuky na různých úrovních Bloomovy taxonomie kognitivních cílů
- Neexistují jen dvě pohlaví: Biologie je složitější, než si myslíme
- Tvoříme GPT chatbota v PHP (díl 1 - základy)
- S generativní umělou inteligencí ve škole opatrně, moc prosím (3 příklady použití GenAI)