Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
Základy autorského práva pro pedagogy a studenty v 20 minutách (animace)

Autorské právo je soubor pravidel, která však mnoho tvůrců přehlíží, či zcela ignoruje. Čas od času zapomeneme ocitovat původní pramen, neocitujeme skutečného autora díla, použijeme obrázek či animaci bez jakéhokoli označení původu, neřešíme licenci třeba k písničce či animaci, kterou jsme použili v našem vlastním videu. Vymlouváme se na nekomerční užití, školní potřebu či pouhé ilustrační účely, přestože stačí udělat málo - ocitovat původní zdroje, třeba na konci našeho díla. Mnoho z nás však o autorském zákonu ví velmi málo... a právě pro nás/vás jsem nachystal krátkou vzdělávací animaci... Ať vám slouží!
Číst dál: Základy autorského práva pro pedagogy a studenty v 20 minutách (animace)
Měly by diplomové práce na pedagogických fakultách obsahovat výzkum?

Svůj dnešní text bych rád věnoval problematice bakalářských a diplomových prací, které jsou součástí studia na pedagogických fakultách a jsou nezbytné pro získání učitelské kvalifikace. Měly by diplomové práce na pedagogických fakultách obsahovat výzkum? Nebo je to zbytečné a nežádoucí? Na tyto a další otázky se pokusím nalézt odpovědi právě v dnešním textu.
Číst dál: Měly by diplomové práce na pedagogických fakultách obsahovat výzkum?
Jak aktivizovat žáky, aby měli zájem třeba o historii či češtinu? Nechte je tvořit fiktivní tweety!

Hledáte nové způsoby, jak motivovat své žáky a probudit v nich zájem třeba o historii či češtinu? Pak s nimi vyzkoušejte tvořit zajímavé “tweety” známých osobností z historie či současnosti. Tweety jsou populárním formátem sociální sítě Twitter a jejich základem je především omezení délky příspěvků na 280 znaků. Tento limit nutí uživatele využívat jazyk efektivně, srozumitelně, se zachycením toho nejpodstatnějšího.
Jak s dětmi z pohledu učitele komunikovat o vážných a kontroverzních tématech - třeba pandemii COVID19? A má vlastně učitel svým žákům říkat své osobní názory?

Na posledním semináři o mediální výchově se nám rozproudila debata na téma, zda by měl učitel žákům říkat své osobní názory na různá zásadní celospolečenská témata, třeba na pandemii COVID19. Diskutující studenti se rozdělili na několik skupin, přičemž někteří zastávali názor, že učitel by neměl žáky ovlivňovat svými osobními názory, další studenti pak zastávali stanovisko, že učitel by naopak měl žáky svými názory na různá celospolečenská témata ovlivňovat a že je to přímo žádoucí. Mnoho studentů se pak nevyjádřilo vůbce. V dnešním textu se zaměřím právě na tento problém.
Další články...
Nejčtenější za poslední rok
- Užitečné AI prompty pro učitele
- Využití umělé inteligence pro podporu výuky na různých úrovních Bloomovy taxonomie kognitivních cílů
- Neexistují jen dvě pohlaví: Biologie je složitější, než si myslíme
- Tvoříme GPT chatbota v PHP (díl 1 - základy)
- S generativní umělou inteligencí ve škole opatrně, moc prosím (3 příklady použití GenAI)
Nejčtenější (90 dní)
- Možnosti využití generativní umělé inteligence ve výuce českého jazyka a literatury se zaměřením na aktivitu žáků (několik námětů)
- Umělé inteligenci děkujte, i když to stojí prachy
- Je na čase zrušit anonymitu sociálních sítí, přispívá razantnímu nárůstu násilí ve společnosti
- Učitelství není poslání. Je to profese!