Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.

Pedagogické fakulty ničí závislost na počtu přijatých uchazečů. Kvalita studia pak roste pomalu.

Kategorie: Blog Zveřejněno: středa 10. červen 2020 Napsal Kamil Kopecký

Jedním ze zásadních problémů, se kterými se potýkají pedagogické fakulty, je jejich závislost na počtu přijatých studentů. Jinými slovy - pedagogické fakulty jsou zaplavovány ohromným počtem uchazečů, o které se stará velmi málo pedagogů. Pro srovnání - poměr pedagogů a studentů institucí vychovávajících pedagogy třeba v takovém Finsku (Faculty of Educational Sciences, University of Helsinky), které nám je často dáváno za vzor,  je 1:6, tedy jeden pedagog má na starosti 6 studentů. Podíváme-li se např. do sousedního Rakouska (University College of Teacher Education Vienna), poměr pedagogů a studentů je 1:7. Mrkneme-li na učitelskou přípravu v sousedním Polsku (University of Warsaw, Faculty of Education), poměr studentů a pedagogů je 1:14.

Číst dál: Pedagogické fakulty ničí závislost na počtu přijatých uchazečů. Kvalita studia pak roste pomalu.

Proměny českého školství v době koronavirové: Poučíme se, nebo ne?

Kategorie: Blog Zveřejněno: úterý 2. červen 2020 Napsal Kamil Kopecký

Jakými proměnami prošlo české školství v době koronavirové krize? Skutečně došlo ke skokovému přechodu k e-learningu? Co se změnilo a co ne? A co si české školství z krize odneslo a odnese? O tom všem je můj dnešní text.

Číst dál: Proměny českého školství v době koronavirové: Poučíme se, nebo ne?

Hodnocení dle Metodiky 17+ 2 - Garanti jako neomezení vládci na svém území

Kategorie: Blog Zveřejněno: neděle 24. květen 2020 Napsal Kamil Kopecký

V dnešním textu se opět vrátím k hodnocení společensky relevantních výsledků dle Metodiky 17+, na které jsem se zaměřil v předchozím textu. Situace se totiž dále vyvinula a získal jsem posudky, které na první pohled dokazují, jak je hodnocení nezvládnuté. Navíc odhaluje hlubokou neznalost některých garantů, kteří neumí rozlišit základní typy vědeckých výsledků. Stále více se tak odhaluje, že je hodnocení opět fraška a přesun ke společenské kvalitě se nekoná.

Číst dál: Hodnocení dle Metodiky 17+ 2 - Garanti jako neomezení vládci na svém území

Nová vyhláška MŠMT k hodnocení žáků aneb Jak pohřbít reformu školství v několika odstavcích

Kategorie: Blog Zveřejněno: pondělí 27. duben 2020 Napsal Kamil Kopecký

V těchto dnech spatřila světlo světa dlouho očekávaná vyhláška MŠMT, která měla objasnit, jakým způsobem se v současné problematické době bude postupovat při hodnocení žáků na konci roku. Velká část pedagogů očekávala, že přihláška vyzdvihne úsilí velké části žáků, rodičů a pedagogů, kteří v současnosti napjali maximální úsilí pro to, aby udrželi školství v chodu. Že ocení úsilí tisíců lidí, kteří rozjeli e-learningové vzdělávání, že pochopí, v jaké situaci se ocitlo více než milion dětí a jejich rodičů, a že tím pádem ke složité situaci přihlédne - třeba tak, že žáky nebude  hodnotit, případně budou hodnoceni formativně. Nestalo se tak. Vyhláška totiž doslova pohřbila jak samotné e-learningové vzdělávání, tak i formativní hodnocení. 

Číst dál: Nová vyhláška MŠMT k hodnocení žáků aneb Jak pohřbít reformu školství v několika odstavcích

Další články...