Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
Moderní technologie ve výuce musí být prostředkem, nikoliv cílem

V posledních letech začíná stále více škol do své výuky zapojovat nejrůznější druhy moderních informačních a komunikačních technologií. V souvislosti s inovací výuky informatiky, která bude stále více orientována na algoritmizaci a rozvoj informatického myšlení, bude nutné s technologiemi aktivně pracovat především ve všech ostatních neinformatických předmětech. V praxi to znamená, že budou ICT např. využívat stejně tak učitelé matematiky, češtiny, nebo třeba výtvarné výchovy. Vždy je však nutné mít na paměti, že moderní ICT pomůcky jsou PROSTŘEDKY pro dosažení cílů hodiny, nikoli samotným cílem.
Číst dál: Moderní technologie ve výuce musí být prostředkem, nikoliv cílem
Pexeso: Několik rozdílů mezi hrou zprostředkovanou počítačem a hrou dětí a rodičů
Hned na úvod naše čtenáře uklidním - dnešní komentář nebude výbušný, nebude řešit vyloženě palčivé téma, neobjeví se agrese, ani únik intimních materiálů do online prostředí. Zaměříme se na docela jinou věc - podíváme se totiž na některé rozdíly mezi hrou, ve které spolu hraje dítě a rodič, a hrou, ve které hraje dítě s počítačem.
Číst dál: Pexeso: Několik rozdílů mezi hrou zprostředkovanou počítačem a hrou dětí a rodičů
O mobilních telefonech podruhé aneb Nemíchejme dohromady jablka, hrušky, švestky, broskve a mandarinky
Diskuse o využívání a zákazech používání mobilních technologií ve škole probíhá již několik měsíců a v drtivě většině příspěvků na toto téma dochází s naprostému smíchávání informací do jednoho nepřehledného ovocného koláče. Argumentace jednotlivých stran se opírá o řadu mýtů a nepřesností, zvláště výrazně je tento problém vidět na příkladu komentářů a vstupů zástupců České školní inspekce. Proto se pokusíme ještě jednou vstoupit do veřejné diskuse a napravit řadu nepřesností a mýtů, které se v rámci této otevřené debaty vyrojily.
Co vlastně víme o rodičích v digitálním světě? (pohledem výzkumu)
Na začátku listopadu jsme zveřejnili výsledky výzkumu Rodič a rodičovství v digitálním světě, na kterém jsme předcházející půlrok intenzivně pracovali s kolegy z Centra prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s O2 Czech Republic. V dnešním textu se zaměřím právě na nejdůležitější zjištění.
Číst dál: Co vlastně víme o rodičích v digitálním světě? (pohledem výzkumu)
Další články...
Nejčtenější za poslední rok
- Užitečné AI prompty pro učitele
- Využití umělé inteligence pro podporu výuky na různých úrovních Bloomovy taxonomie kognitivních cílů
- Neexistují jen dvě pohlaví: Biologie je složitější, než si myslíme
- Tvoříme GPT chatbota v PHP (díl 1 - základy)
- S generativní umělou inteligencí ve škole opatrně, moc prosím (3 příklady použití GenAI)
Nejčtenější (90 dní)
- Možnosti využití generativní umělé inteligence ve výuce českého jazyka a literatury se zaměřením na aktivitu žáků (několik námětů)
- Umělé inteligenci děkujte, i když to stojí prachy
- Je na čase zrušit anonymitu sociálních sítí, přispívá razantnímu nárůstu násilí ve společnosti
- Učitelství není poslání. Je to profese!