Výzkumná témata

Ve své vědeckovýzkumné a pedagogické činnosti se zaměřuji na několik vzájemně propojených témat:
1. Rizikové chování v online prostředí a související kybernetická kriminalita
Především pak oblast kyberšikana a její specifické rysy, kybergrooming, sexting, kyberstalking, online výzvy, internetové podvody, ochrana osobních údajů v online prostředí, online závislosti, kybernemoci apod.
2. Mediální gramotnost, fake news a dezinformace
Především pak problematika fake news, dezinformací, hoaxů, manipulace s obrazem a textem, specifika mediální gramotnosti u různých cílových skupin apod.
3. Specifické rysy současného jazyka a komunikace
S důrazem na nové formy komunikace a specifika jazyka.
4. Moderní IT technologie ve vzdělávání
Se zaměřením na aktivní a smysluplné využívání moderních informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání na různých úrovních.
Přehled národních výzkumů, na kterých jsem v posledních letech participoval:
Rizikové jevy v online prostředí u dětí česko-polského pohraničí (2019)
České děti v kybersvětě (2019)
Rodič a rodičovství v digitálním světě (2018)
Starci na netu (2017-2018)
Fenomén Minecraft (2017)
Sexting a rizikové seznamování českých dětí v kyberprostoru (2017)
Národní výzkum kyberšikany učitelů (2016)
České děti a Facebook (2015)
Analýza komunikace dětí a dospělých – abuzérů (2015)
Rizikové chování slovenských dětí v prostředí internetu (2014) – komparativní výzkum
Rizikové chování českých dětí v prostředí internetu (2010-2014)
Výsledky byly publikovány v domácích i zahraničních časopisech či ucelených monografiích a jsou indexovány v databázi Web of Science a Scopus. Podrobnosti o jednotlivých výzkumech včetně výzkumných zpráv naleznete na stránkách Centra prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP, případně na stránkách E-Bezpečí.
Podrobnější přehled mých vědeckovýzkumných aktivit naleznete zde.
Zobrazení: 4915Nejčtenější na blogu
- Proč mají větné rozbory ve školách smysl a jak dokáží děti přivést k cizím jazykům, ale třeba také programování
- Máte za sebou mnoho let praxe v základním školství a chcete učit na pedagogické fakultě jako didaktik? Tak se připravte na minimální podprůměrný plat.
- Vysokoškolský pedagog by měl být ve vztahu ke studentům profesionál. Ale co když není?
- Problém českého školství je především v hlavách učitelů, jsou příliš spoutáni vlastní představou o tom, jak moc náročné učivo musí být. Škodí tak jak sobě, tak i motivaci dětí.
- Proměny českého školství v době koronavirové: Poučíme se, nebo ne?