Využití umělé inteligence pro podporu výuky na různých úrovních Bloomovy taxonomie kognitivních cílů
Když jsem se jako student před 20 lety učil v 1. ročníku na vysoké, co to je Bloomova taxonomie kognitivních cílů, bral jsem to jako něco, co je třeba se naučit nazpaměť (lidově “nahrkat” či “našrotit”) a pak ve vhodnou chvíli zapomenout, protože mi to v mé pedagogické praxi k ničemu nebude - stejně jako spousta dalšího “odpadního” učiva.
Až po letech jsem začal chápat smysl této taxonomie (systému), která může být učitelům z praxe docela prospěšná - umožňuje jim totiž nastavit pro své žáky různé úrovně obtížnosti učiva. Tím pádem může učitel diferencovat své úkoly pro žáky na ty velmi jednoduché, které vyžadují především paměť (uložení, vybavení informace), přes úkoly, které jsou orientovány třeba na aplikaci (musím aplikovat nějaký postup, abych vyřešil problém), až po ty nejvyšší úrovně, které vyžadují syntézu poznatků či dokonce “tvoření něčeho nového”, co vychází z nižších úrovní (třeba nějaký nový vynález, postup, patent apod.). A to vše vícedimenzionálně.
V dnešním textu se podívám na to, zda by nebylo možné využít umělou inteligenci (velké jazykové modely) k tomu, aby podpořila výuku na různých úrovních Bloomovy taxonomie.
Užitečné AI prompty pro učitele
V dnešním textu se zaměříme na několik užitečných AI promptů pro učitele, které můžeme použít pro podporu výuku, ale také např. domácí přípravy našich žáků. Také si ukážeme příklady integrace promptu do www stránky - bez nutnosti být přihlášeni do webového prostředí třeba ChatGPT či MS Copilot. Tak pojďme na to.
Fact Ninja je tu!
V těchto dnech vypouštím do světa Fact Ninju, nástroj, který pohání umělá inteligence a který dokáže analyzovat různé druhy grafického obsahu. Soustředí se přitom na to, zdali se nás pomocí grafiky - třeba politického plakátu, reklamy, meme, příspěvku na sociálních sítích apod. - někdo nesnaží zmanipulovat, zda nepoužívá argumentační fauly, zda není grafika neetická, zda se v nás nesnaží vzbudit strach apod. V dnešním textu se tedy aspoň krátce na našeho chytrého ninju podíváme.
Nová éra videí generovaných umělou inteligencí je tu!
Svět generativní umělé inteligence se neustále vyvíjí a přináší nové a fascinující nástroje, které posouvají hranice možného. Runway Gen-3 a Sora jsou jedny z nejnovějších příkladů této technologie, která už dokáže vytvářet videa tak realistická, že bude brzy nemožné rozeznat je od skutečnosti.
Tvoříme GPT chatbota v PHP (díl 3 - znalosti a chování)
V dnešním díle našeho seriálu, ve kterém se zaměřujeme na tvorbu chatbota využívajícího umělou inteligenci (konkrétně jazykový model GPT), se podíváme na to, jak našemu robotovi dodat vlastní osobnost a také nějaké nové znalosti, které do chatbota nahrajeme prostřednictvím našich vlastních souborů. Vytvoříme si tak primitivního - ale funkčního - GPT asistenta, který bude fungovat velmi podobně, jako fungují asistenti třeba v placených verzích ChatGPT. Ostatně velká část běžně dostupných online produktů (včetně těch placených) postavených na jazykových modelech funguje přesně takto. Já vás to dnes naučím zcela zdarma. A budu rád, když mi koupíte virtuální kafe. :-) Tak pojďme na to.
Tvoříme GPT chatbota v PHP (díl 2 - typewriter)
Dnes se podíváme na to, jak našeho inteligentního chatbota naučit vypisovat odpověď tak, jak je běžné u nástrojů typu ChatGPT, tj. pěkně po písmenech, jako když píšeme na stroji. Využijeme k tomu jednoduchý Javascript, kterým doplníme kód, který jsme si vytvořili v předchozím díle. Tak pojďme na to.
Další články...
Novinky
- Update videokurzu Základy umělé inteligence - pro vědce!
- E-shop na BuyMeACoffee
- Prameny a teoretická východiská vědecké práce
- Spolupráce s Reflexem - AI generuje dětské porno
- Opět po čase v Sama Doma
- Desatero bezpečného chování na internetu od E-Bezpečí
- Zúčastnil jsem se kulatého stolu první dámy
- Magister optimus 2024 je doma, velké díky!
- Právě vychází příručka: Rizika spojená s umělou inteligencí pro seniory
- Dostal jsem se do finále Magister optimus 2024, velké díky!
Nejčtenější za poslední rok
- Možnosti využití nástrojů umělé inteligence ve vysokoškolském vzdělávání (tvorba vědeckých textů)
- OrgPad je super nástroj pro studenty i učitele, tak co ho začít používat?
- Učitelé, dodržujte prosím autorské právo! Citujte jak cizí texty, tak i použité obrázky!
- Zrušme už konečně známkování a zaveďme jiný způsob hodnocení
- Opakování - matka moudrosti, tak proč pravidelně ve školách neopakujeme učivo?