Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
Neexistují jen dvě pohlaví: Biologie je složitější, než si myslíme
V posledních letech se stále více diskutuje o tom, že neexistují jen dvě pohlaví. Mnoho lidí stále věří v tradiční rozdělení na mužské a ženské pohlaví, avšak moderní věda nám ukazuje, že realita je mnohem složitější. Tento článek se zaměří na biologické aspekty, které nám pomohou pochopit, proč je koncept dvou pohlaví zjednodušením komplexní lidské biologie a realitě odpovídá pouze částečně. A že svět je prostě složitější.
Hned na úvod říkám, že budu psát čistě o biologii, nebudu psát o genderu, o tom, kdo se jak identifikuje, nebudu se bavit o problematice kulturních a sociálních vlivů ani o rozkolísané psychice dětí, které uvažují o změně pohlaví, ani o transsexuálech. Budu psát čistě o biologii (pohlaví ve smyslu sex)!
Číst dál: Neexistují jen dvě pohlaví: Biologie je složitější, než si myslíme
Lesk a bída udělování akademických titulů
V dnešním textu se zaměřím na problém, který obnažila diskuse o predátorských časopisech a udělování akademických titulů. Samotná problematika je totiž složitější a není vůbec tak černobílá, jak to na první pohled vypadá. Hned na úvod podotýkám, že to, co píši, vychází z mé více jak 20leté zkušenosti z akademického prostředí, nepíši tedy o aktuálním stavu, ale o stavu, který v systému existuje desítky let a proměňuje se. Nepíšu tedy o naší fakultě či univerzitě, píši o celém systému.
Připomínky k revizi RVP ZV - mediální výchova
Vážení tvůrci nové revize RVP ZV,
rádi bychom vznesli několik připomínek/podnětů, které jsou spojeny s problematikou implementace mediální výchovy do jednotlivých vzdělávacích oblastí, kompetencí a gramotností.
Úvodem je třeba říci, že oceňujeme snahu inovovat aktuální vzdělávací kurikulum a proměnit jej do moderní a funkční podoby, se kterou se pedagogové základních a středních škol z velké části ztotožní a budou schopni jej uvádět do praxe. Bohužel s vámi musíme sdílet své obavy, že tato vize nebude z velké části pedagogy naplněna.
Několik poznámek k tzv. predátorským časopisům
Diskuse o tzv. predátorských časopisech je ve veřejném prostoru značně zjednodušena a často je vedena ze strany médií i novinářů naprosto zavádějícím způsobem. Samozřejmě, že publikování v těchto “pseudovědeckých” časopisech byla před mnoha mnoha lety (v době tzv. vědeckého kafemlejnku) skutečně cesta, jak si vylepšit své publikační skóre - podobně jako zahraniční konference se sborníky a tzv. konferenční turistika. Není to ale vůbec tak černobílé, jak se může zdát. Podívejme se ale na problém trochu víc objektivně a bez emocí:
Další články...
Nejčtenější za poslední rok
- Možnosti využití generativní umělé inteligence ve výuce českého jazyka a literatury se zaměřením na aktivitu žáků (několik námětů)
- Umělé inteligenci děkujte, i když to stojí prachy
- Technologie versus lidskost: Dejme si pozor, ať neztratíme sami sebe!
- Je na čase zrušit anonymitu sociálních sítí, přispívá razantnímu nárůstu násilí ve společnosti
- Učitelství není poslání. Je to profese!
















































































