Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
Jaké kompetence budou muset učitelé ovládnout v éře umělé inteligence?
Umělá inteligence už není něco, co by se týkalo jen technologických nadšenců – je tu a používají ji i naši žáci. Podle výzkumu Čeští žáci a umělá inteligence (E-bezpečí, 2024) využívá AI více než třetina žáků základních a středních škol především k pomoci s domácími úkoly (32,8 %), ale také k vysvětlování učiva, kterému nerozumí (30,1 %) nebo jako zdroj inspirace pro tvorbu a nápady (28,9 %). AI žákům pomáhá psát referáty, tvořit prezentace, upravovat texty, řešit příklady – a ano, také je baví. A to všechno se děje už dnes, často bez větší kontroly, bez jasně stanovených pravidel a bez toho, aby někdo systematicky učil žáky s AI pracovat smysluplně.
Je tedy zřejmé, že otázka nestojí „zda“ AI ve školách používat, ale „jak“ ji používat tak, aby byla pomocníkem, nikoli berličkou, která žáky (a učitele) zbaví přemýšlení. Aby to fungovalo, musí se změnit i kompetence učitelů.
Číst dál: Jaké kompetence budou muset učitelé ovládnout v éře umělé inteligence?
Je na čase vrátit hodinám literární výchovy smysl
Tento text je kritický k některým způsobům výuky literární výchovy, které se bohužel stále objevují na mnoha školách. Určitě to tak nedělají všichni učitelé češtiny – naopak, věřím, že mezi mými čtenáři je spousta těch, kteří nad výukou literatury přemýšlejí, hledají smysl a vedou své žáky k tomu, aby četli s porozuměním a radostí. Těm fandím – a tento článek se jich netýká. Ale přečíst si ho samozřejmě můžou taky. Tak jdeme na to!
Zkoušky pod lupou: Výkon vs. dojem
Máme tu opět období zkoušek – maturit, státnic a závěrečných kol akademického snažení. Období, které je pravidelně opředené celou řadou mýtů, polopravd, výmluv a argumentačních faulů. A pozor – nejen ze strany studentů, ale i některých pedagogů. Některé obraty slýchám tak často, že by si zasloužily samostatnou učebnici logických klamů.
Pojďme se na ty nejčastější podívat.
Zkušenosti se španělským blackoutem pohledem turisty z ČR
V dnešním příspěvku se pokusím popsat zkušenost s masivním blackoutem, který zasáhl Španělsko v pondělí 28. dubna zhruba v půl jedné odpoledne. V tu dobu jsem byl zrovna s kolegy z naší fakulty v Granadě a zdolával v 28stupňovém vedru výstup k muzeu na Sacromonte. Jakmile jsme dorazili k muzeu, Španělé nám sdělili, že nefunguje elektřina. V tu dobu jsme netušili, že Španělsko (ale i Portugalsko a kus Francie) zasáhl masivní výpadek elektřiny.
Číst dál: Zkušenosti se španělským blackoutem pohledem turisty z ČR
Další články...
Nejčtenější za poslední rok
- Možnosti využití generativní umělé inteligence ve výuce českého jazyka a literatury se zaměřením na aktivitu žáků (několik námětů)
- Umělé inteligenci děkujte, i když to stojí prachy
- Technologie versus lidskost: Dejme si pozor, ať neztratíme sami sebe!
- Je na čase zrušit anonymitu sociálních sítí, přispívá razantnímu nárůstu násilí ve společnosti
- Učitelství není poslání. Je to profese!
















































































