Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
OrgPad je super nástroj pro studenty i učitele, tak co ho začít používat?
OrgPad je nástroj, o kterém jste už určitě slyšeli - a někteří z vás si ho možná i vyzkoušeli. Já jsem se naučil používat ho téměř neustále, kdykoli potřebuji vytvořit vzdělávací obsah, který má být strukturovaný, komplexní, interaktivní. Dnešní článek tedy bude o tom, jaké zkušenosti mám já - a vlastně i můj syn, který OrgPad začal aktivně používat pro podporu studia na základce a střední.
Číst dál: OrgPad je super nástroj pro studenty i učitele, tak co ho začít používat?
Zachrání experti z praxe české školství? Mnoho z nich žákům spíš ublíží, než aby jim pomohli zlepšit se.
Debata o českém školství se v posledních letech v souvislosti s novelou zákona o pedagogických pracovnících, kterou jsem komentoval zde, točila kolem toho, zda a jak dokáží nekvalifikovaní experti z praxe zlepšit kvalitu českého školství a nahradit kvalifikované učitele, kterých je však v určitých oborech nedostatek. Z vlastní zkušenosti vidím, že ani náhodou - mnozí z “expertů” neumí učit a jejich dopad na žáky je vyloženě negativní.
Špatných učitelů se české školství hned tak nezbaví, chrání je smlouva na dobu neurčitou či odsloužená léta.
České školství je extrémně diverzifikované a mezi školami, a logicky také mezi učiteli jsou v praxi obrovské rozdíly. Tím chci říct, že vedle vynikajících učitelů, kteří učí skvěle, mají rádi svou profesi a mají výsledky, v českém školství najdeme velké množství nekvalitních a vyloženě špatných učitelů, kteří nejenom že žáky neučí, ale ještě je navíc poškozují. Ve školství se pohybují desítky let a svůj přístup a špatné návyky vůbec nezměnili… mimo jiného, protože mají svou práci i postup jisté (viz platové tabulky) a smlouvy na dobu neurčitou jim zaručují ochranu.
Možnosti využití nástrojů umělé inteligence ve vysokoškolském vzdělávání (tvorba vědeckých textů)
Práce vysokoškolského pedagoga se kromě přímé výukové zátěže skládá také z vědecké činnosti, ke které patří realizace vědeckých projektů a produkce odborných vědeckých textů, tzv. paperů. Vědecký text má svá specifika - má pevně danou strukturu, používá odbornou terminologii, informace, které jsou v textu uvedeny, jsou podloženy původními zdroji apod. A právě při tvorbě vědeckých textů můžeme využít celou řadu nástrojů využívajích umělou inteligenci.
Další články...
Nejčtenější za poslední rok
- Možnosti využití nástrojů umělé inteligence ve vysokoškolském vzdělávání (tvorba vědeckých textů)
- Proč a jak umělá inteligence zničí lidstvo a my tomu nedokážeme zabránit
- Je libo video generované umělou inteligencí? Vyzkoušejte třeba Kaiber!
- Psaní promptů jako klíčová kompetence aneb Jak zajistit, aby nám AI rozuměla
- Využití umělé inteligence při oponování kvalifikačních prací aneb Jak nám může pomoci Bing Chat