Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
GPT3 ve vzdělávání - příležitosti a rizika

Ve svém novém videu jsem se zaměřil na konkrétní ukázky využití GPT3 v praxi. Na několika příkladech ukazuji, jak umělá inteligence dokáže pomoci a zlepšit naše vzdělávání, zároveň ale také upozoroňuji na rizika, která jsou s GPT3 spojena.
Umělá inteligence píše za žáky seminárky, učitelé je pak chválí za skvěle zpracované úkoly

V poslední době se umělá inteligence stává čím dál tím více využívanou technologií. To ale neznamená, že by nešlo najít způsoby, jak se dá zneužít. Někteří žáci základních a středních škol se např. snaží využít umělou inteligenci k psaní referátů či jiných prací v češtině a angličtině, aby se vyhnuli problémům s náročnou prací a časovým omezením. Učitelé pak bohužel nedokáží rozpoznat, zda práci napsat žák, nebo zda byla práce vytvořena jiným způsobem. Žáci pak získají výborné známky a pochvalu učitele.
Číst dál: Umělá inteligence píše za žáky seminárky, učitelé je pak chválí za skvěle zpracované úkoly
Jak umělá inteligence GPT3 nezvládla jednoduchou matematickou úlohu a proč je důležité důvěřovat, ale také prověřovat

V posledních měsících se velmi intenzivně diskutuje o tom, jaký mohutný rozvoj zaznamenala v posledních letech umělá inteligence a jak velkou část naší mentální práce nahradí a jak široké uplatnění nalezne např. ve vzdělávání - vždyť přece umít bleskově vyřešit složitá zadání, napsat srozumitelný text, formulovat myšlenku, argumentovat apod. Pozor ovšem na jednu věc - to, co nám umělá inteligence předkládá, nemusí být pravda. V dnešním textu si předvedeme, jak snadno lze GPT3 zmást úplně jednoduchou matematickou úlohou pro žáky 5. třídy ZŠ.
Již brzy začne umělá inteligence chrlit seminární a kvalifikační práce (třeba diplomky či bakalářské práce) a odhalit ji bude nemožné, každé dílo totiž bude originální. Problém bude mít i věda samotná.

Před několika týdny jsme upozornili na rizika (ale samozřejmě i příležitosti), která jsou spojena s masovým rozvojem umělé inteligence (neurálních sítí), především pak modelu GPT3 od OpenAI. Za poměrně krátkou dobu byla publikována nová, propracovanější verze, která umožňuje generovat srozumitelné texty ještě lépe, než tomu bylo před půl rokem. Nově byl také spuštěn ChatGPT, který je optimalizován pro využití právě v rámci mezilidské, respektivě “lidsko-strojové” komunikace. Jakým způsobem tyto technologie promění svět? A jaká rizika jsou s aktivním využíváním AI spojena, třeba v akademické a vědecké oblasti? O tom všem v našem dnešním textu.
Další články...
Nejčtenější na blogu
- Proč mají větné rozbory ve školách smysl a jak dokáží děti přivést k cizím jazykům, ale třeba také programování
- Máte za sebou mnoho let praxe v základním školství a chcete učit na pedagogické fakultě jako didaktik? Tak se připravte na minimální podprůměrný plat.
- Vysokoškolský pedagog by měl být ve vztahu ke studentům profesionál. Ale co když není?
- Problém českého školství je především v hlavách učitelů, jsou příliš spoutáni vlastní představou o tom, jak moc náročné učivo musí být. Škodí tak jak sobě, tak i motivaci dětí.
- Proměny českého školství v době koronavirové: Poučíme se, nebo ne?